Statusoppdatering dag 5 med et hyggelig møte med Matt Hayes og Anders Dahl Eriksen

Etter en slitsom lang kjøretur kom vi endelig frem til destinasjonen for dagen i øvre del av Gudbrandsdalslågen. Før vi la oss til å sove i bilen (slitsomt å sette opp lavoen for å sove kun 4 timer) kjørte vi langs elva for å gjøre oss kjent. Vi så et par pene vak og la en god strategi for dagen.

Når vi stive og støle sto opp, satt vi oss for å vente på en etterlengtet klekking, noe som uteble. Vi valgte derfor å kaste litt på måfå og etter 20 fluebytter bet endelig første fisk, en helt ok sølvblank ørret på ca 300g. Et par kast senere bet en pen blank 500 grammer på kroken også. Begge tatt på rodani klekker.

Vi så oss ikke helt fornøyd med elva selv om den var pen og helt sikkert har potensiale. Akkurat denne dagen ville det seg ikke.
Elva var krystallklar og flott med masse fisk, så vi tar nok turen hit igjen om ikke alt for lenge.
En liten positiv ting som er verdt å nevne er at vi møtte Anders Dahl Eriksen, ansvarlig redaktør i “Ditt fiske” og legenden Matt Hayes i elva som filmet til den nye videoen til Matt. Den blir spennende å se når den blir sluppet. Matt hadde rigget opp med kameraer til 150 lapper pr stk. så vi må innrømme at det var stor forskjell på utstyret våres. De var uansett veldig trivelige å skravle med.
Etter noen timer i elva bestemte vi oss for å sjekke forholdene noen mil lenger ned, men også her var det dødt. Vi bestemte oss derfor for å sette oss i bilen og kjøre 4 lange timer til en gammel kjenning av elv. På veien over fjellet ble vi stoppet av politiet som ba sjåfør André blåse og fremlegge førerkort. Blåsingen gikk greit men førerkort hadde han ikke med. Men så trivelige fjellpolitiet er,

så vinket de oss videre likevel. Kl 02.00 var vi endelig i telt og nå venter nok en spennende dag med utforsking av insekter og tørrfluefiske.

Humøret er fortsatt på topp og vi storkoser oss ute i den fine naturen.
Følg med, nye oppdateringer kommer.