En dag i Gjelleelva – se videoklipp fra turen

Jeg ønsker å dele en fantastisk opplevelse jeg hadde under fisketuren min i Gjelleelva den 29. juni 2023. Denne elven er virkelig et naturparadis, noe som gjorde fisketuren enda mer minneverdig. Drømmen om å oppleve et slikt fiskeeventyr hadde lenge gnistret i meg, og endelig skulle jeg få sjansen til å utforske dette magiske stedet igjen!

Det var en dag fylt med spenning, glede og en litt overraskende fangst. Mens jeg sto ved bredden av den superklare elven, som kun er 5-8 meter bred, hadde jeg ingen anelse om hva som ventet meg. Med lav vannføring var fisken synlig og det gjorde hele opplevelsen enda mer intens. En av de mest bemerkelsesverdige egenskapene ved Gjelleelva er den utrolige klarheten og renheten i vannet. Det er som om man ser gjennom glass mens man står ved bredden. Denne klare elven gjorde det utrolig enkelt å spotte fisken som beveget seg i det rolige vannet. Det var som om fisken danset rundt i elven og lokket meg til å kaste agnet mitt akkurat deres vei.

Jeg fant meg en strategisk posisjon ved bredden av elven og betraktet det rolige vannet som strømmet forbi. Siden forholdene var så perfekte, visste at fisken hadde lettere for å oppdage meg mens jeg kom snikende. En liten stund etter at solen brøt frem så jeg en vakende harr som ville brutt kilos grensa. Den hadde funnet et litt dypere parti i elva men den fisken klarte jeg å støkke bare ved å stikke hodet over den lille vollen ved elvekanten.

Plutselig, bare 1 meter til siden for harren ser jeg en mørkere og mye større fisk. En flott ørret som danser frem og tilbake mens den plukker nymfer som kommer flytende nedover med strømmen.

Jeg hadde allerede rigget opp en liten 16-krok nymfe, klar til å bli kastet ut i vannet.

Jeg ble bergtatt av deres skjønnhet og besluttsomhet. Det var da jeg la merke til en spesiell skikkelse i vannet. En stor skygge, langt større enn de andre fiskene jeg hadde sett tidligere, glimtet til i det klare vannet. Mitt hjerte begynte å banke raskere, og en følelse av forventning spredte seg gjennom kroppen min. Dette var øyeblikket jeg hadde ventet på. Jeg justerte kastet mitt og rettet oppmerksomheten mot den majestetiske skikkelsen. Nymfen landet faktisk mykt oppe i busken på andre siden av elven. Jeg dro sakte i snøret og nymfa slapp taket og landet mykt i vannet.  Tungstensnymfa sank raskt og var nede til fisken på et blunk.  Jeg holdt pusten og lot spenningen bygge seg opp. Plutselig, som om den hadde tatt en avgjørelse, brøt fisken ut i en rask bevegelse og gulpet i seg nymfen. Jeg ga et rolig tilslag, linen strammet seg og kampen var i gang. Fisken hoppet og svingte seg, og jeg kunne føle den utrolige kraften i hvert drag. Den var en verdig motstander, og jeg visste at jeg måtte bruke all min fiskeerfaring for å vinne denne kampen. Ti minutter føltes som en evighet da jeg sakte, men sikkert, nærmet meg. Jeg kunne se fisken i det klare vannet, glinsende og sterk. Den ga ikke opp, og det gjorde ikke jeg heller. Til slutt lyktes jeg i å få fisken nær nok til å bli håvet. Med et forsiktig drag fikk jeg den i håven, og en bølge av glede og triumf skyllet over meg. Jeg hadde fanget den flotteste ørreten jeg noen gang hadde sett, en majestetisk skapning på rundt 3 kilo, tenkte jeg akkurat da. Det var et øyeblikk av stolthet og ydmykhet. Jeg hadde blitt vitne til naturens mirakel og følt adrenalinet i kampen mellom menneske og fisk. Historien om hvordan jeg spottet den flotte fisken på 3 kilo i Gjelleelva vil alltid være et minne som lever i meg. Det var et øyeblikk av ren forbindelse med naturen og en påminnelse om hvor magisk og uforutsigbart fisket kan være.

Plutselig gikk det opp for meg, dette er jo samme fisken vi hadde fått minst tre ganger tidligere. Dette viser bare hvor viktig det er å sette ut igjen fisker igjen i små ømfintlige elver. Håper å se denne vakre karen på kroken igjen en gang i fremtiden.